Gault Millau

Gault Millau Grote Keuken

Organisaties

Aramark

Aramark, veel meer dan standaardisering

Kwaliteit, dienstverlening, innovatie én luisteren naar de klant. Stijn Crombé, managing director van Aramark, wil op die vlakken het verschil maken. “Vandaag moet je als cateraar vooral flexibel zijn en van vaste patronen durven afwijken. “We dream. We do” is dan ook de baseline van Aramark waarmee het bedrijf aanduidt dat ze een oor heeft  voor ideeën én die ook realiseert.

‘Customized approach’

Stijn Crombé verdiende zijn sporen in de retail- en vendingwereld alvorens hij aan het hoofd kwam van de Belgische afdeling van Aramark, één van de grootste cateringbedrijven ter wereld. Gevraagd naar de kernwaarden van Aramark duidt hij een ‘customized approach’ als één van de belangrijkste speerpunten aan. “We passen ons graag aan de behoeften en verwachtingen van de klanten aan. Dat maakt mijn job tegelijkertijd zeer aangenaam én uitdagend. Zo’n aanpak, bijvoorbeeld bio-gerechten leveren, vraagt een flexibele organisatie naast continue vorming en training. We hebben daarvoor tal van programma’s die ook vanuit de VS aangestuurd worden. Daarnaast hebben we ook werkgroepen die samen komen en ideeën bijeenbrengen die ze op de werkvloer opvangen en analyseren om te zien of ze economisch rendabel zijn. Zonder die extra dynamiek kan je onmogelijk gelijke tred houden met specifieke vragen vanuit de markt.”

Zin voor innovatie

Aramark laat zich ook adviseren door culinaire specialisten om na te gaan in welke mate nieuwe gerechten ook aan klanten kunnen aangeboden worden. “We zetten hoog in op creativiteit maar daarnaast moeten we ook de analyse maken of die aanpak ook betaalbaar en praktisch werkbaar is. Deze sector werkt immers heel procesmatig en is gebaseerd op een waaier aan standaards. Het is daarom eerder atypisch voor diezelfde sector om nieuwe ideeën te lanceren wetende dat die dikwijls snel in conflict kunnen komen met die standaards én met een hogere prijs. Maar daar ligt dus volgens mij voor Aramark de uitdaging om een evenwicht te zoeken waardoor die nieuwe ideeën of vragen van de klant zonder een aanzienlijke meerkost toch kunnen gerealiseerd worden. Wanneer je op vraag van de klant van de standaards bewust afwijkt, vergt dat ook meer opvolging om te zien of alles naar wens verloopt. Wij houden daarvoor op regelmatige basis overlegmomenten met de klant om snel te kunnen bijsturen wanneer dit nodig mocht zijn.” 

Zanzibar Foodtruck!

Dat Aramark ook graag buiten de lijntjes kleurt en verder denkt dan traditionele collectieve catering, bewijst hun recent gelanceerde foodtruck ZanZi Bar. Op de regelmatig wisselende menukaart staat home made fusion streetfood. ZanZi Bar heeft vaste staplaatsen tijdens de weekmiddagen en kan geboekt worden voor evenementen (www.zanzibarfoodtruck.be

‘Food for thought’

Concreet wil Aramark zich meer als ‘foodie cateraar’ tonen om te bewijzen dat er meer is dan standaardcatering. Aramark heeft daar ook zijn redenen voor. “Nogal wat bedrijven zien de kwaliteit van de catering als een instrument in hun competitief personeelsbeleid. In de VS is de ‘war for talent’ een realiteit en zetten bedrijven hoog in op de kwaliteit, diversiteit en nutritionele waarde van de voeding die ze aan hun medewerkers aanbieden. Ook de omgeving waarin de catering plaats heeft, geniet in die bedrijven meer dan gewone belangstelling om ervoor te zorgen dat hun getalenteerde medewerkers optimaal kunnen presteren en renderen. De manier waarop catering vorm krijgt, is daar een onderdeel van. Vanuit onze specifieke klantenopvolging zijn we goed geplaatst om in die trend mee te gaan en samen een specifiek cateringproduct aan te bieden.”
 
www.aramark.be
www.aramark.com
www.zanzibarfoodtruck.be

Related articles

Partners