Gault Millau

Gault Millau Grote Keuken

Organisaties

AWARD 2020: Relatie met de klant - Eigen beheer

Dit verzorgingstehuis dat deel uitmaakt van CHC opende haar deuren in 2016, Aan de achterzijde van de voormalige Heusy-residentie, dat destijds werd gesloten. De capaciteit steeg tot 74 bedden, inclusief de bedden van de oude residentie. Waaraan een nieuwe eenheid van 12 bedden voor kort verblijf werd toegevoegd. De infrastructuur is echter ontworpen voor 100 bedden of meer. Het maakt deel uit van het CHC Senior netwerk met in totaal 707 bedden en 354 voltijdse equivalenten.

Aangepaste en doordachte menu’s.

Maurice Di Giacomo, manager van het verzorgingstehuis: “Elke bewoner ontvangt de menucyclus tien dagen op voorhand. Het menu bestaat uit een soep, een hoofdgerecht en een dessert. Een ‘vaste kaart’ biedt een alternatief voor de menucyclus. Elke week op mandag heeft de bewoner een individueel gesprek met de keukenmanager of zijn assistent om de maaltijden voor de volgende week te bespreken. We werken volgens de «aversies» of specifieke behoeften. Waar houdt de bewoner van en van wat niet. De specifieke diëten worden samengesteld onder toezicht van de diëtiste. Op dat elke bewoner. Op dat moment worden ook de aanpassingen gedaan. De bewoner krijgt de mogelijkheid om te putten uit de vaste kaart als bepaalde voedingsmiddelen hem niet passen.”

Een kader met veel licht, het decor, de service, de kwaliteit en de aandacht voor een mooie presentatie van de gerechten op het bord. Dat alles dompelt ons onder in de sfeer van een eigentijdse brasserie. Was dat de bedoeling?

“Absoluut. In ons Senior netwerk willen we meer en meer service bieden. Voedsel uitserveren zoals in een kantine is verleden tijd. Senioren hebben nu een andere levenservaring, met een andere culinaire cultuur en dito eisen. Ze willen meer comfort en ze zijn veeleisender. In mijn functie als verantwoordelijke wil ik me oriënteren op de richtlijnen op het vlak van knowhow en sociale vaardigheden.”

Wat bedoel je met sociale vaardigheden?

“Je hebt vaak het gevoel dat je hier zoals thuis bent en deel uitmaakt van een kleine familie. Maar we moeten een zekere afstand tot de cliënt behouden en het betuttelen en bepaalde familiariteiten van het personeel beperken. Het is een kwestie van respect voor de ouderen.”

Related articles

Partners