Gault Millau

Gault Millau Grote Keuken

Organisaties

Beweging in catering - Actoren aan het woord

Komt er beweging in de catering?

In Silicon Valley vechten bedrijven als Google, Facebook, Apple en anderen voor de beste chefs, koks en servicekrachten voor de eigen ‘gourmet’-bedrijfskantines. In België werd Belgocatering overgenomen door de Italiaanse groep Creia. Komt er beweging in de catering? 

Belgocatering

Bartel Dewulf (rechts op bovenstaande foto) van Belgocatering:  “We hebben iets speciaals opgebouwd, en wensen dat op alle vlakken veilig te stellen naar de toekomst, voor ons en voor alle medewerkers. Het samengaan met Creia biedt enerzijds die zekerheid, maar ook bijkomend groeipotentieel. Voor mijn vennoot Yves Matthys (links op bovenstaande foto) en voor mezelf is dat nu een mooie challenge. Samen met onze Italiaanse partners zullen we een drijvende kracht in het verhaal blijven en er mee over waken dat het DNA van Belgocatering bewaard wordt en zich verder ontwikkelt. Yves en ikzelf blijven wel nog minstens drie jaar aan boord, en zeker in die tijd zal er voor de klanten weinig verandering zijn. Creia stelt 22 000 personen te werk en heeft een omzet van meer dan vijf miljard euro. Ze zijn actief in alle domeinen van de catering: ziekenhuizen, rusthuizen, scholen, feestcatering, restaurants en catering voor defensie. Bijzonder is dat zij heel sterk zijn in het implementeren van nieuwe synergieën met HR en finance. Creia kijkt overigens ook naar Nederland, Denemarken, Portugal, Spanje, Oostenrijk en andere landen.” 

Aramark Benelux

Stijn Crombé, Managing Director van Aramark Benelux: “In België is catering een vrij stabiele markt. De laatste jaren wordt de lat hoger gelegd. Het bedrijfsrestaurant moet nu een aangename verblijfplaats worden. Cateraars gaan samenwerken met architecten en decorateurs voor een optimale look & feel. Er moet zelfs een comfortabele ruimte zijn om nog even na te babbelen. Ook op de steeds flexibeler werktijden moet je als cateraar kunnen inspelen: ontbijt, lunch en meeneemavondmaal zijn vanzelf-
sprekend geworden. Bedrijfsrestaurants worden voor de directies ook een incentive, om goed personeel te motiveren. Het aanbod? Klassiekers bekoren nog de meeste klanten, maar ook mondiale gerechten, bio, vegetarisch, veganistisch, koosjer of halal moeten in het aanbod zitten. De prijs lijkt dan iets minder belangrijk te worden.”

ISS Catering

Stefan Lemm, Operations Director Catering bij ISS Catering “ Er is zeker beweging in de sector. Er is meer vraag naar variatie, belevenis en kwaliteit. Bedrijven en overheden zien catering niet meer als hun core business, sommigen willen er vanaf. Vooral de overheid. Sommige bedrijven schroeven hun tussenkomsten in de maaltijdverstrekking terug, maar voor anderen geldt een high level bedrijfsrestaurant als een troef ‘in the war for talent’. Ze vragen dan ook dat je voor hen klaar staat met ontbijt, tussendoortjes, take-away…  Met het servicepersoneel moet je op heel korte tijd, gewoonlijk twee uur, heel veel maaltijden kunnen serveren. Maar om slechts twee uur te werken vind je moeilijk personeel. Dus moet je voor hen daarnaast nog andere activiteiten zoeken. En correcte voorwaarden bieden: bijvoorbeeld in de zorgsector één weekend op twee vrijgeven. En getalenteerde chefs moeten zich in zekere mate toch ook kunnen uitleven”.  

Sodexo

Hilde Eygemans, persverantwoordelijke bij Sodexo: “Ons aanbod omvat onder meer receptie, mailroom, cleaning, technisch onderhoud tot tuin-onderhoud en catering. Deze laatste is goed voor ongeveer 70 % van onze omzet. De cateringmarkt is eerder stabiel. De meeste grote bedrijven voorzien cateringfaciliteiten voor hun werknemers, ze willen hen dat voordeel niet wegnemen. De vraag zit hem juist in een nog gevarieerder en ‘high street’ aanbod, waarbij cateraars nog commerciëler te werk moeten gaan. Ons cateringmarktaandeel is al jaren stabiel: iets meer dan 50%. Grootste concurrent blijft het eigenbeheer voor senioren, en een mix van andere cateraars in bedrijven en administraties. Vooralsnog is er weinig vraag naar halal of koosjer, wél naar bio, vegetarische en lokale producten. De markt van senioren of scholen loopt hier nog niet echt warm voor. De allergenenrichtlijn maakt het wel complexer. We zijn afhankelijk van de info die de leverancier ons geeft. Niet alle informatie is digitaal beschikbaar. En de chef moet rigoureus de ingrediënten van het recept volgen. Tegen het eind van het jaar moeten ook nog de nutritionele waarden vermeld worden. In de gezondheid- en scholenmarkt zit een stuk hypocrisie: het moet perfect zijn maar het mag niets kosten. En, o ja, de opleiding grootkeuken in hotelscholen moet volgens ons beter kunnen. De sector zou hierin meer betrokken moeten worden.” 

Een klant geeft zijn perspectief

Dirk Vandooren van het Center of Competence Catering & Vending bij bpost. geeft tot sluit zijn visie vanuit het klantenperspectief. “Catering is complex en administratief geworden. HACCP, milieu- en afvalricht-
lijnen, strijd tegen voedselverspilling, de allergenenrichtlijn… Dat vereist een zware administratie, en dat is duur. We hebben nu nog zeventien bedrijfsrestaurants, in de kleinere en middengrote postkantoren zijn er geen meer. Doordat nogal wat bedrijven opteren voor maaltijdcheques in plaats van voor een bedrijfsrestaurant, worden de omzetten kleiner. De kortingsfee van de leveranciers loopt terug. Cateraars zoeken nu andere activiteiten die renderen: postbehandeling, beheer van het carpark, cleaning, maintenance en dergelijke. Bedrijven die nog een bedrijfsrestaurant hebben gaan wel meer aandacht besteden aan het belevingsaspect. En dat mag dan ook een euro meer kosten.”

Related articles

Partners