Gault Millau

Gault Millau Grote Keuken

Organisaties

Laureaten Gault&Millau Catering Awards 2018/2019

Gault&Millau huldigt voor de derde keer opmerkelijke grootkeukens en cateraars en reikt de Gault&Millau Catering Awards 2018/2019 uit.

Voor de derde keer toonde de gerenommeerde restaurant- en referentiegids Gault&Millau zijn engagement om een aantal inspirerende organisaties en bedrijven binnen de grootkeuken- en cateringsector voor hun bijzondere inspanningen te huldigen. Zij bereiden immers dagelijks voor honderdduizenden zeer diverse klanten en zorgbehoevende patiënten in onderwijsinstellingen, bedrijven en zorgverstrekkende instellingen een lekkere en gezonde maaltijd. Vaak 7 op 7, met beperkte middelen en onder strikte nutritionele voorwaarden.

Categorieën

Om kans te maken op een van de awards en zo specifieke inspanningen op operationeel vlak binnen de sector onder de groeiende media-aandacht te brengen, konden bedrijven rond vijf thema’s dossiers indienen:

RELATIE MET DE KLANT AWARD: oor specifieke acties rond het meten, verbeteren en bestendigen van klantentevredenheid.

MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN AWARD: Voor specifieke acties rond duurzaam en respectvol ondernemen in het perspectief van medemens en milieu.

GEZONDHEID EN NUTRITIONELE ASPECTEN AWARD: Voor specifieke acties rond voedingskwaliteit in het licht van gezondheid en specifieke diëten.

INNOVATIE EN ORIGINALITEIT AWARD: Voor specifieke acties om aan andere, nieuwe en hogere verwachtingen te voldoen.

AFVALBEHEER AWARD (i.s.m. Fost Plus): Voor specifieke acties rond preventie van voedselverspilling, afvalbeperking en sorteren van afval.
 
In samenspraak met de representatieve verenigingen uit de grootkeukensector en met Fost Plus (voor de specifieke Award rond afvalbeheer) werden voor 2018/2019 maar liefst 14 bedrijven en organisaties met een Gault&Millau Catering Award gehuldigd. Zij werden tevens allemaal kort geportretteerd in het zopas verschenen Gault&Millau Grote Keuken/Grande Cuisine Magazine van november 2018.

DE WINNAARS 2018/2019

Ontdek hier de foto's van de uitreiking

RELATIE MET DE KLANT AWARD

 

  • Sociaal Huis Oostende (in eigen beheer): Zorgt in Oostende voor maaltijden voor een ziekenhuis, woonzorgcentrum, kinderdagverblijven, lokale dienstencentra en buurthuizen, brandweer en gemeentepersoneel en maakt van rechtstreekse bevraging van al die klanten een belangrijk instrument om de kwaliteit te bestendigen en te verbeteren.
 
  • Triamant, Zottegem (met cateraar Aramark):  Zorgt voor een woonzorgcentra met een heterogene mix van bewoners van jong en oud die verschillende behoeften hebben en die in een restaurant - in dit geval een voormalige kapel - een menu met veel afwisseling krijgen. Op het voormalige oksaal is in die zin zelfs een lounge en bar geïnstalleerd.
 
  • Résidence Christalain, Jette (in eigen beheer): Klanten van dit woonzorgcentra kunnen terecht in drie restaurants waar ze uit twee menu’s of à la carte kunnen kiezen. De chef begroet na het diner alle klanten voor feedback die nadien door de directie bekend gemaakt wordt. Samen met de klanten organiseert hij speciale feestmenu’s en zelfs gastronomische uitstapjes naar bijvoorbeeld toprestaurant Bruneau.
 
MAATSCHAPPELIJK VERANTWOORD ONDERNEMEN AWARD
 
  • Zorgbedrijf Antwerpen (in eigen beheer): Rond woonzorgcentra worden intensieve contacten onderhouden met buurtbewoners die aangezet worden om de instelling te bezoeken en senioren uit de buurt kunnen er aan verminderde prijs eten, en er worden zalen ter beschikking gesteld voor de wijkwerking. Men zorgt voor opleiding van jonge mensen die uit een totaal verschillende cultuur komen.
 
  • Domaine de Chevetogne (met cateraar Sodexo): In de keuken wordt onder meer het principe van de korte keten toegepast waarbijproducten uit de onmiddellijke natuurlijke omgeving en bij voorkeur afkomstig van duurzame landbouw voorrang genieten.
 
GEZONDHEID EN NUTRITIONELE ASPECTEN AWARD
 
  • Catering PXL Hogeschool Hasselt (in eigen beheer): Accent in de bereidingen ligt op veel groenten en fruit, gefrituurde gerechten worden in kleinere porties en tegen een hogere prijs aangeboden, caloriearme dranken worden zelf ontwikkeld, vegetarisch en veganistisch bereidingen worden actief ondersteund.
 
  • Ter Nethe, Hulshout (met cateraar Compass Group): Voor mensen met slik- en kauwproblemen wordt voedsel verkleind en daarna terug samengesteld in de vorm het die het oorspronkelijk zo dicht mogelijk visueel benadert zodat het voedsel attractief blijft dat op punt wordt gesteld volgens de principes van selectieve smaaksturing.
 
  • Centre Hospitalier Wallonie Picarde of CHWAPI, Doornik (in eigen beheer): Gerechten worden dagelijks steeds vers gemaakt en in functie van de vereisten van de diverse diëten. De evenwichtig menu’s worden opgesteld volgens de principes van selectieve smaaksturing om ondervoeding te voorkomen. Voorts wordt daarbij twee tot drie keer per week vis geserveerd.
 
INNOVATIE EN ORIGINALITEIT AWARD
 
  • Woonzorgcentrum Mortsel (in eigen beheer): Bewoners ingedeeld in leefgroepen worden actief betrokken bij het serveren van de maaltijden, hebben een eigen kleine open keuken en voor hen worden regelmatig culinaire thema-evenementen georganiseerd.
 
  • Hygge, Diegem (met cateraar ISS): Nieuw concept gebaseerd op het Deens begrip hygge dat gezellig en knus betekent waarbij in de presentatie van lichte, gezonde maaltijden met veel blank hout, warme kleuren en efficiënte maar intieme verlichting gewerkt wordt. Daarnaast zorgt een digitaal bestel- en betalingssysteem zonder kassa’s voor vlotte doorstroming.
 
  • Centre Hospitalier Régional (CHR) de Huy (in eigen beheer): Elke maand kan een medewerker volgens het land van zijn of haar afkomst een maaltijd samenstellen die samen wordt uitgewerkt en aan iedereen geserveerd wordt. Met medewerkers uit ongeveer tien landen zorgt dat steeds voor nieuwe ideeën en een wisselende sfeer gezien waarbij het restaurant overeenkomstig het land gedecoreerd wordt.
 
AFVALBEHEER AWARD (i.s.m. Fost Plus)
 
  • Sociaal restaurant Klavertje 4, Hasselt (in eigen beheer): Bewustzijn rond afvalbeheer intern aanscherpen bij medewerkers afkomstig uit culturen waar het begrip vaak minder relevant is. Leveranciers wijzen op overtollige verpakkingen. Voedingsproducten gebruiken die omwille van hun vorm in het commerciële circuit geweigerd worden.
 
  • Traiteur Paulus, Ciney (in eigen beheer): Maakt bij afvalbeheer onderscheid tussen 20 types. Bij aankoop van producten kijkt men niet naar de manier waarop producten aangeleverd worden maar wel naar het maatschappelijke engagement van de leverancier ten opzichte van het milieu. Voorkeur naar producten uit korte keten omdat die minder verpakking behoeven voor lang vervuilend transport of langere bewaartijd.
 
  • Comité Européen des Régions en Comité Economique et Social Européen, Brussel (met cateraar Sodexo): Leveranciers worden aangezet om minder verpakking of recycleerbare verpakking te gebruiken. Overschotten van maaltijden worden gewogen om beter vat te krijgen op het afvalbeheer door maaltijden beter af te stemmen op de behoeften. In selfservice betaalt de klant per gewicht zodat er minder makkelijk teveel opschept en minder voedsel wordt weggegooid.

Planning project “Gault&Millau Catering 2.0” voor 2019-2020

Voortgaand op dit elan zal naar 2019-2020 toe het project uitgebreid worden waarbij de hele cateringsector (collectiviteiten, catering en event catering) betrokken wordt. Een specifiek online platform, een eigen Gault&Millau Cateringgids en een nationaal evenement waarop bestaande Awards en andere sector gerelateerde Awards worden uitgereikt, zullen daar deel van uitmaken.

Meer info: media@gaultmillau.be

Related articles

Partners